Michał Mizera – Literary director

English language version in preparation.

Ukończył studia magisterskie na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego (2005), tam studiował także w trybie indywidualnym filologię klasyczną i europeistykę (studia III stopnia). W 2012 roku na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych oraz Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego obronił doktorat poświęcony idei teatru narodowego. Absolwent Collegium Invisibile. Od 1 września 2025 kierownik literacki Teatru Narodowego.

Michał Mizera. Fot. Marta Ankiersztejn
Phot. Marta Ankiersztejn / The Artistic Archive of the National Theatre in Warsaw

Wykładowca akademicki na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego (od 2011 roku) oraz w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (od 2014 roku), gościnnie wykładał w Instytucie Filologii Klasycznej UW, Instytucie Anglistyki UW, Instytucie Teatru i Sztuki Mediów Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Wydziale Teatru Tańca krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych w Bytomiu. Związany z Kolegium Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych UW. Współpracownik Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” (w latach 2014–2015 zatrudniony na stanowisku dramaturga), stały współpracownik Studia Grom. Od 1999 roku współpracuje z Funduszem Zdolni, współtworząc przez dwie dekady program pomocy wybitnie uzdolnionej młodzieży. Pomysłodawca i koordynator programu „Pierwszy tutor”, ogólnopolskiego programu opieki tutorialnej dla młodzieży licealnej. Blisko współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Publikował w „Teatrze”, „Dialogu”, „Ruchu Muzycznym”, „Sednie”. Od 2024 roku stały felietonista Miesięcznika „Kraków i Świat”. Opublikował jako redaktor antologię dramatów „Mrok jak światło”  (Warszawa 2007) oraz „Dramaty wybrane” Moliera w tłumaczeniu Bohdana Korzeniewskiego (Warszawa 2015).

Przewodniczący Komisji Artystycznej X Ogólnopolskiego Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej  „Klasyka żywa” (2024), członek Komisji Artystycznej IX Ogólnopolskiego Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej  „Klasyka żywa" (2023) oraz Komisji Artystycznej XXVI Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2019/20).

Pomysłodawca i inicjator Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Lamentacje” (Warszawa 2025), dyrektor programowy Festiwalu „Gorzkie Żale” (Warszawa 2009–2013), współpracownik Zakopiańskich Prezentacji Artystycznych „Pępek świata” (Zakopane 2017–2019), Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Dedykacje” (Kraków 2004–2006) oraz „Dramaty Narodów” (Kraków 2005). Kurator wystaw teatralnych poświęconych szkolnym latom wielkich twórców teatru (Muzeum Teatralne w Krakowie 1999), inscenizacjom dramatów Zygmunta Krasińskiego (Pałac Sztuki w Krakowie 2005), inscenizacjom dramatów Karola Wojtyły (Muzeum Teatralne w Warszawie 2007), inscenizacjom „Nie-Boskiej komedii” (Teatr Nowy w Łodzi 2012). Pomysłodawca Szkoły Lusławickiej, poświęconej problematyce reformacji, w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. W latach 2015–2025 prowadził Dyskusyjny Klub Teatralny w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.

  • THE POLISH THERMOPYLAE

    In his first play at the National Theatre, director Jan Klata has opted for Tadeusz Miciński's The Polish Thermopylae. Opening Night: 22 November 2025

  • CHARLATANS

    “When I’m not acting, life is black and white,” says the heroine of Pablo Remón’s play. Charlatans directed by Grzegorz Małecki, Polish preview: 13 June 2025.

  • HAMLET

    Jan Englert crowns his twenty-eight seasons of artistic work at the National Theatre with a performance of Hamlet.

  • HEAVEN AND HELL

    Although Maria Wojtyszko's play touches upon the painful subject of losing loved ones, Jakub Krofta's deft staging provides light entertainment for the whole family. 

  • OTHER DELIGHTS

    This adaptation of the novel Other Delights is the second staging of one of Jerzy Pilch's works at the National Theatre, following The Holy Father's Skis.  

  • FAUST

    Faust is a story based on an ancient legend of a scholar who yearns so much for just a moment of happiness that he makes a pact with the devil. 

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert will play the title role in the National Theatre's production.

  • WAITING FOR GODOT

    "What do we do now? Wait. [...] We're waiting for Godot". Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power?

  • FREDRO: THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Małgorzata Bogajewska directs for the second time at the National Theatre. This time she draws on Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? Alice’s Wonderland is a musical performance based on the famous novel by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE DECALOGUE

    A meditation upon the moral foundations of the present – an iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 

  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Baron von Münchhausen lived in the 18th century and told incredible stories about himself. Maciej Wojtyszko directs his own play about the famous adventurer and mystifier.

  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • PICNIC AT HANGING ROCK

    1900. On a hot, stormy day, Mrs Appleyard's boarding school residents go on a picnic near Hanging Rock. The new theatrical version of the Australian prose classics. 

  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.

  • AUTUMN SONATA

    A story about the need for love and acceptance, about an inherited emotional coldness, about the psychological costs of creativity. A theatrical version of a film script by Ingmar Bergman. 

  • MOTHER JOAN OF THE ANGELS

    A performance about the need to experience something that surpasses us. In the title role of the prioress – Małgorzata Kożuchowska. 

  • HOW TO BE LOVED

    This is the performance about love and moral responsibility for another person as well as the mechanisms controlling human memory. The dramatisation of the story by Kazimierz Brandys.


  • LUNGS

    Briliant, full of humour and touching love story of a young couple. Breakups and comebacks, passion and sex, the first important decisions and the search for meaning in a complex, modern world.


  • UHLANS

    The Museum of All-Time Polish Uhlans. Exhibits of the national exacerbation. A serious comedy in three acts about the entanglement in myths of Polishness. 


  • THE IMAGE MAKERS

    The truth about the essence of creation and responsibility in art. Director Viktor Sjöström is working on the film The Phantom Carriage, based on the novel by Nobel Prize winner Selma Lagerlöf. 

  • FOREFATHER'S EVE

    Mickiewicz's poetic drama interpreted by Lithuanian Master Eimuntas Nekrošius — theatre visionary known for his unique theatrical language.


  • KORDIAN

    The Polish nation's tragic choice: to die heroically in the name of a noble idea or live a life "making shoes for dogs"? — the alternative presented to Kordian in two parables.

  • FLEA THE SWINDLER

    Tremendous fun and great laughs – not just for kids. The antics of the Flea are directed by Anna Seniuk with the music composed by Maciej Małecki.


By continuing to use this site, you consent to our use of cookies. You can adjust cookies settings via your internet browser. Review our cookies policy here.

You can adjust your cookies settings below:

  Allow storing advertising data.

  Allow storing user data.

  Allow personalized ads.

  Allow storing analytical data.