Premiera: 16 listopada 1965
Autor: Juliusz Słowacki
Tytuł: Kordian
Reżyseria:
Kazimierz Dejmek

Kordian

reżyseria: Kazimierz Dejmek
dekoracje: Kazimierz Dejmek
kostiumy: Aniela Wojciechowska
ilustracja muzyczna: Jerzy Dobrzański, Jacek Sobieski
praca nad słowem: Krystyna Mazur

Obsada:

Czarownica Lech Ordon
Szatan Gustaw Holoubek  
Astaroth Mieczysław Voit
Gehenna Andrzej Szczepkowski 
Mefistofel Jan Kobuszewski
Chór aniołów Gustaw Holoubek, Jan Kobuszewski 
Archanioł Lech Ordon 
Pierwsza Osoba Prologu Andrzej Szczepkowski 
Druga Osoba Prologu Mieczysław Voit 
Trzecia Osoba Prologu Ignacy Gogolewski 
Kordian Ignacy Gogolewski 
Grzegorz Janusz Strachocki 
Laura Halina Mikołajska / Hanna Zembrzuska  
Panna Alicja Bobrowska 
Dozorca parku Aleksander Dzwonkowski 
Wioletta Aleksandra Zawieruszanka 
Papież Zdzisław Mrożewski 
Papuga Barbara Fijewska
Pierwszy z ludu Mieczysław Kalenik 
Drugi z ludu Andrzej Żarnecki 
Trzeci z ludu Aleksander Błaszyk 
Pierwszy młodzieniec Józef Łotysz 
Drugi młodzieniec Ryszard Nadrowski 
Szewc Kazimierz Wichniarz 
Szlachcic Zbigniew Kryński 
Żołnierz Wilhelm Wichurski 
Garbaty elegant Bogdan Baer 
Prymas Stefan Brem (gościnnie) 
Car Stanisław Zaczyk 
Wielki Książę Konstanty Ignacy Machowski 
Kuruta Władysław Kaczmarski / Lech Wojciechowski
Stojący na kolumnie Wojciech Siemion 
Nieznajomy Mieczysław Milecki 
Prezes Władysław Krasnowiecki 
Szyldwach Michał Gazda 
Ksiądz Jan Ciecierski 
Starzec z ludu Michał Pluciński 
Spiskowi Maciej Bordowicz, Wieńczysław Gliński, Jan Koecher, Karol Leszczyński, Lech Wojciechowski, Jerzy Wróblewski, Janusz Ziejewski 
Imaginacja Józef Łotysz 
Strach Ryszard Nadrowski 
Diabeł Igor Śmiałowski 
Dozorca szpitala wariatów Henryk Szletyński 
Pierwszy wariat Tadeusz Woźniak 
Drugi wariat Adam Mularczyk 
Ksiądz zakonny Lech Madaliński 
Oficer Zdzisław Szymański 
lud, jenerałowie moskiewscy, jenerałowie polscy, asystencja prymasa, polscy dygnitarze państwa, spiskowi, straże, żołnierze, wariaci

Realizatorzy:

asystenci reżysera: Maciej Z. Bordowicz, Jerzy Wróblewski
asystenci scenografa: Jan Krzewicki, Wilhelm Staszewski

Galeria:

Bibliografia:

Beylin Karolina, Kordian na ziemi, „Express Wieczorny”, nr 276, 18.11.1965
Czanerle Maria, Wiek, co przyjdzie, ucieszy szatany, „Teatr”, nr 24, 16-31.12.1965
Czuliński Jeremi, Spiskowcy i Kordian, „Trybuna Mazowiecka”, nr 282, 26.11.1965
Filler Witold, Cztery godziny z poezją, „Kultura”, nr 48, 28.11.1965
Frühling Jacek, „Kordian” Kazimierza Dejmka, „Tygodnik Demokratyczny”, nr 48, 24-30.11.1965
Greń Zygmunt, Zamiast „Kordiana”, „Życie Literackie”, nr 49, 5.12.1965
Grodzicki August, „Kordian” na scenie narodowej, „Życie Warszawy”, nr 276, 18.11.1965
Iwanowska Barbara, Rapsod polski, „Walka Młodych”, nr 50, 12.12.1965
Jarecki Andrzej, Nowy „Kordian”, „Sztandar Młodych”, nr 275, 18.11.1965
JASZCZ [Szczepański Jan Alfred], Teatr Narodowy z okazji jubileuszu 200 lat swego istnienia przedstawia (…), „Trybuna Ludu”, nr 320, 18.11.1965
Kelera Józef, Dwie formuły „Kordiana”, „Odra”, nr 1/1966
Kłossowicz Jan, 2 x „Kordian”, „Polityka”, nr 52, 18.12.1965
Koenig Jerzy, „Kordian”: dwa teatry, „Współczesność”, nr 25-26, 15-31.12.1965
Orłowski Władysław, Strofy Słowackiego w Teatrze Narodowym, „Głos Robotniczy”, nr 274, 18.11.1965
Osiński Zbigniew, Notatki o stylu teatralnym Kazimierza Dejmka, „Nurt”, nr 3/1966
Ostrowski Stanisław, Dziwny „Kordian”, „Świat”, nr 50, 12.12.1965
Syga Teofil, „Kordian”, „Stolica”, nr 1, 2.01.1966
Syski Jacek, „Kordian”, „Argumenty”, nr 48, 28.11.1965
Szczawiński Józef, „Kordian”, czyli walka o wartości, „Kierunki” nr 49, 5.12.1965
Treugutt Stefan, Wybór bohatera, „Współczesność”, nr 25-26, 15-31.12.1965
Zagórski Jerzy, Co można wybaczyć, „Kurier Polski”, nr 270, 18.11.1965
Zbijewska Krystyna, Pod wspólnym dachem, „Dziennik Polski”, nr 279, 24.11.1965
Żmudzka Elżbieta, „Kordian”, „Zwierciadło”, nr 49, 5.12.1965

  • CHARLATANS

    “When I’m not acting, life is black and white,” says the heroine of Pablo Remón’s play. Charlatans directed by Grzegorz Małecki, Polish preview: 13 June 2025.

  • HAMLET

    Jan Englert crowns his twenty-eight seasons of artistic work at the National Theatre with a performance of Hamlet.

  • HEAVEN AND HELL

    Although Maria Wojtyszko's play touches upon the painful subject of losing loved ones, Jakub Krofta's deft staging provides light entertainment for the whole family. 

  • OTHER DELIGHTS

    This adaptation of the novel Other Delights is the second staging of one of Jerzy Pilch's works at the National Theatre, following The Holy Father's Skis.  

  • FAUST

    Faust is a story based on an ancient legend of a scholar who yearns so much for just a moment of happiness that he makes a pact with the devil. 

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert will play the title role in the National Theatre's production.

  • WAITING FOR GODOT

    "What do we do now? Wait. [...] We're waiting for Godot". Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power?

  • FREDRO: THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Małgorzata Bogajewska directs for the second time at the National Theatre. This time she draws on Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? Alice’s Wonderland is a musical performance based on the famous novel by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE DECALOGUE

    A meditation upon the moral foundations of the present – an iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 

  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Baron von Münchhausen lived in the 18th century and told incredible stories about himself. Maciej Wojtyszko directs his own play about the famous adventurer and mystifier.

  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • PICNIC AT HANGING ROCK

    1900. On a hot, stormy day, Mrs Appleyard's boarding school residents go on a picnic near Hanging Rock. The new theatrical version of the Australian prose classics. 

  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.

  • AUTUMN SONATA

    A story about the need for love and acceptance, about an inherited emotional coldness, about the psychological costs of creativity. A theatrical version of a film script by Ingmar Bergman. 

  • MOTHER JOAN OF THE ANGELS

    A performance about the need to experience something that surpasses us. In the title role of the prioress – Małgorzata Kożuchowska. 

  • HEDDA GABLER

    Hedda Gabler – work by Henrik Ibsen, a master of psychological realism – in stage interpretation of director Kuba Kowalski is a poetic performance.


  • HOW TO BE LOVED

    This is the performance about love and moral responsibility for another person as well as the mechanisms controlling human memory. The dramatisation of the story by Kazimierz Brandys.


  • LUNGS

    Briliant, full of humour and touching love story of a young couple. Breakups and comebacks, passion and sex, the first important decisions and the search for meaning in a complex, modern world.


  • UHLANS

    The Museum of All-Time Polish Uhlans. Exhibits of the national exacerbation. A serious comedy in three acts about the entanglement in myths of Polishness. 


  • THE IMAGE MAKERS

    The truth about the essence of creation and responsibility in art. Director Viktor Sjöström is working on the film The Phantom Carriage, based on the novel by Nobel Prize winner Selma Lagerlöf. 

  • FOREFATHER'S EVE

    Mickiewicz's poetic drama interpreted by Lithuanian Master Eimuntas Nekrošius — theatre visionary known for his unique theatrical language.


  • KORDIAN

    The Polish nation's tragic choice: to die heroically in the name of a noble idea or live a life "making shoes for dogs"? — the alternative presented to Kordian in two parables.

  • FLEA THE SWINDLER

    Tremendous fun and great laughs – not just for kids. The antics of the Flea are directed by Anna Seniuk with the music composed by Maciej Małecki.


By continuing to use this site, you consent to our use of cookies. You can adjust cookies settings via your internet browser. Review our cookies policy here.

You can adjust your cookies settings below:

  Allow storing advertising data.

  Allow storing user data.

  Allow personalized ads.

  Allow storing analytical data.